Call of Duty 4: Modern Warfare - Laja X

Call of Duty 4: Modern Warfare

Az XboxKlub.hu hivatalos játéktesztje.

Mostanában kicsit sok tesztet kell, hogy készítsek, hiszen rengeteg nívós és kevésbé érdemes játék jelent meg szeretett konzolunkra. Az egyik legnagyobb várakozást előidéző cím a Call of Duty negyedik prezentációja okozta. Jómagam is hatalmas elvárásokkal álltam a várakozók sorába. Láttam egy prezentációt az E3-ról, ami olyan mély nyomot hagyott bennem, hogy szerintem örök életemre megemlegetem. Ekkora benyomást már csak az Ace Combat 6 promóciós videója (és mindezt úgy, hogy már leszedtem és végigjátszottam a single campaign demót) tett rám, és az biztos, hogy az Infinity Ward-nál és a Namco-nál tudnak kedvcsinálót készíteni.

Még talán annyit erről a bizonyos prezentációról, hogy itt láttam először igen erős életszagú szituációkat.

A mostani rész talán már elcsépelt is lehetne de nem az. Egy komoly huszáros vágással az Infinity Ward elhagyta a jól bevált WW II témát, és a játékot áthelyezte a jelen korba a modern hadviselésre alapozva.

Aztán most megint egy téma ami széles vigyort húz egy-két ember szája sarkába (köztük az enyémre is) az a bizonyos zártkörű multi béta teszt J Biggrin Wink .

Már aki tudott mindenki besunnyogott és tolta éjjel és nappal. Privát chat-ek alkalmával és játékok közben már akkor mindenki egyet értett, abban hogy ez a játék eddig a legjobb. Pedig csak egy béta teszt, amin finomítani fognak a visszajelzések alapján.

Most hogy ilyen sokat írtam bevezető gyanánt, lehet sejteni, hogy nem hétköznapi játékkal állunk szemben.

Megjegyzés: Sajnos akár mennyire is szeretnék hétköznapi emberként tekinteni erre a játékra, nem tudok. Közel 4 évet húztam le zöldsapkás mélységi csapatfelderítőként a Magyar Honvédség kötelékében, egy olyan alegység tagjaként, amely egyetlenként volt/van felajánlva a NATO-nak 72 órás bevetési idővel a világ bármely pontjára. A mai napig ez az egyetlen alakulat, amely harcoló egységként van nyilván tartva kishazánkban. Volt alkalmam megismerni és együtt hadgyakorlatozni a NATO tagállamok összes hadseregével. Megismertem szervezeti felépítésüket, fegyverzetüket és technikai parkjukat, szokásaikat és stratégiáikat. Részt vettem két külföldi misszión is. Nem magamat szeretném bemutatni vagy dicsekedni vele, csak úgy éreztem ezt el, kell mondanom a teszt megírása előtt. Kérlek, fogadjátok el objektív véleményemet a játék hadászati-technikai megoldásával kapcsolatosan.

A játék: Figyelem a lentebb olvasható sorok nem teljesen mentesek a spoilerektől!

Mint már említettem a játék szakított a második világháborús környezettel, pedig ez nem kis szó főleg úgy, hogy ez volt az a játék, amely megfosztotta a Medal of Honor-t a képzeletbeli koronájától a WW II FPS kategóriájában. Most a srácok mertek valami újba fogni, és nyertek! Valószínűleg akkorát, hogy meg fogják dönteni a Halo3 eladási rekordját.

A játék hatalmas népszerűséget könyvelhet el már most a megjelenés után egy héttel, mint offline mint online játék szempontjából.

A sztori nem egy új vagy egyedi dolog, de a mai világunkban teljeséggel megállja a helyét.

Adott egy polgárháború sújtotta Oroszország, ahol az új nacionalista milicisták megpróbálják újra feltámasztani a nagy vörös eszmét és nagyhatalmi állam szerkezetet.

Menet közben jönnek arab barátaink is a zavarosban halászni és radioaktív alapanyagokat kicsempészni a volt Ukrajna területéről. Itt jön képben Csernobil az emberi lélek és ostobaság torz fekete ujja, ami a szívünkig áll az emberiség mellkasában. Az itt hátrahagyott és senki által nem őrzött fűtőcellákat fosztogatják némi segítség fejében a nacionalisták felé.

Majd ebből állítanak elő atombombákat az új világrend kierőszakolása érdekében.

Többet nem akarok elárulni, mert az sokat elvehet a hangulatból.

Most már hogy egy hete játszom a játékkal, elmondhatom, hogy nem az első elragadtatásomban írom ezeket, a sorokat. Végigjátszottam a játékot normál fokozaton és veteránon a játék felénél járok. A játék felépítése terén nincs semmi eltérés az előző részekhez képest. Van egy bevezető tréning rész, majd rögtön mész a levesbe, mint az egység friss tagja Biggrin . Ez volt az intró része a játéknak. Miután észhez tértél az első sokkból kapsz még az arcodba és még durvább dolgokat, mint amit először feltételezni mertél volna. Gondoltam hogy jó lesz de hogy ennyire jó azt nem. A játékban szinte minden harcmodorban részed lesz, amit az ember létrehozott: épület harcászkodás, utcai harc, klasszikus beszivárgó rajtaütés, gerillaharc, század illetve szakasz méretű bevetés tüzérséggel és légi támogatással megtoldva, légi megfigyelői nehéz tüzérségi bevetés. Szinte mindent felsoroltam. Mint katona bizton állíthatom, hogy mindezt úgy megvalósítva, hogy szakmai téren nem lehet belekötni a dologba.

Ilyet még nem láttam, és szerintem hasonló nincs is a piacon. Aki ismeri az Operation Flashpoint nevű játékot PC-re vagy Xbox-ra az, tudja hogy miért az a játék a legjobb számomra. Most azért rajongok ezért a játékért. Igaz hogy ez a játék sokkal kötetlenebb és tipikus FPS de ebben van a legtöbb valóságos fegyverzet és harcmodor a jelen korunkból.

A játékról még azt el kell mondani, hogy sokféle környezeti tényezőben kell megállnod a helyed: hajón, az orosz tajgán, az arab nyomor? negyed (keressétek meg a kereszteződésben a tevéknek elsőbbség adáskötelező táblát, én bexartam a röhögéstől, persze rögtön megkaptam a magam fejesét jutalmul Biggrin ) a tundrán és még sok más helyen. Figyelem, spoiler következik!

Felhívnám a tisztelt játékos figyelmét, hogy NE nyomja el a játék végén a készítők listáját, mert nem fogja megkapni a repülős terror elhárító bonusz missziót!

Pár szót, azért muszáj ejtenem a játékban fellelhető harci gépekről és fegyverekről.

A játék felvonultatja az összes nagyobb csapattámogató egységeket a vérre menő modellezéssel megtoldva.

Csak pár nagy favorit az angol (SAS) és amerikai (US Marines) részről:

Gépek: M1A1 Ambrams, Cobra és Apache támadó harci helikopterek, Huey és az angol desszant helikopter. Mint látszik a játék nagyon erősen, favorizálja a légidesszant egységeket.

Fegyverek: M16, M4A1 carabine, M60, M21, USP45, Beretta, MP5, M40A1, G3, G36, lézeres célmegjelölő, C4, MK1 repeszgránát, Smoke, Stunt és Flashbang zavaró gránátok, Javelin páncélos elhárító. J

Ez csak nagyon kis töredéke a játékban fellelhető és multiban megnyitható fegyvereknek, amelyek tovább tuningolhatóak további attachmentek (kiegészítők) segítségével, mint például a lézeres célzóberendezés a cső alá csatolható 40mm puskagránátvető, és különböző optikák, hangtompítók.

Nem szeretném önmagam ismételni, tehát ugyan ezek vonatkoznak a lentebb leírt fegyverekre is.

Szintén pár klasszikus az orosz és távolkeleti részről:

Fegyverek: AK47, AK74U, UZI, PK, PKT, Dragunov mesterlövész, PPS, PPT, Scorpio, és a nagy favorit az RPG vállról indítható páncéltörő rakéta, a teljeség igénye nélkül.:D (Kalazsnyikov az isten!)

Gépek: BMP, T72, BTR, BTM, Katyusa, Mi-24, Ural, UAZ, és még sokan mások. J

A hangokkal kapcsolatosan is kritikán felüli a cucc, hiszen majd mindegyik fegyvert volt alkalmam kipróbálni és hallani. A nyakamat teszem rá, hogy az összes fegyver és haditechnikai hangot élesben vették fel és nem archívumot használtak fel erre a célra.

Nézegettem a készítők listáját is és nem okozott meglepetést, hogy masszív segítséget kaptak

különböző katonai instruktortól és intézményektől illetve hadtörténeti múzeumoktól.

Amiről nem beszéltünk még az a hangulat. Hihetetlen. Annyira pörgős és álkapocs kiakasztó hogy végig csak lestem. Senkinek nem ajánlom easy fokozaton, mert kiábrándítóan könnyű és megöli az isteni hangulatot. Az azért mekkora vicc hogy mindenki melléd lő, mint ha vak lenne? Szóval ne tegyétek. Wink Normálon már kihívást jelent a játék és hatalmas élményt, és ha kielégítetted a kíváncsiságodat melegen ajánlom a veterán fokozatot, mert nagyon buli Biggrin

Az online móka: Ha már úgy érzed, hogy vettél egy 100%-os játékot, akkor most dőlj hátra és veregesd meg a saját válladat, mert újra megcsináltad. Jó játékot vettél a pénzedért.

Pont az a minőséget és pörős játékmenetet fogod kapni, ha felmész a LIVE-ra egy kicsit online tolni a stuff-ot mint amit, megszoktál a single campaign alatt (egyjátékos sztori mód) Wink .

Kicsit azért részletezem is a dolgot csak, hogy legyen róla egy kis kialakult képetek.

A játék során minden gyilkosság és megnyert (illetve bukott) meccs után kapsz bizonyos mennyiségű EXP-t azaz tapasztalati pontot. Igaz semmiféle befolyásod nincs, arra hogy mit kezdj vele. Ami ilyenkor történik, hogy szintet illetve rendfokozatot lépsz, plusz megnyílnak fegyverek, ezek tartozékai, és hozzátartozó kihívások (teljesítendő feladatok).

Kapsz még valamit: a játék úgy hívja, hogy „Perk". Leginkább úgy lehet elmagyarázni, hogy van három helyed ahová plusz képességeket, tudsz berakni. Ebből nagyon sok van. Csak hogy értsétek, írok pár példát: Deep Inpact-> a golyó mélyebbre hatol a testben, és nagyobb sebzést okoz. Last Stand-> ha lelőnek és földre kerülsz, mielőtt meghalnál, még előhúzhatod a pisztolyod, és jól megszórhatod a parasztot, aki volt olyan bunkó és képes volt lelőni:D .

Ahogy fejlődsz, úgy fog egyre több képesség is elérhető lenni számodra. Gondolhatod, hogy az igazi nyalánkságok és fegyverek már csak komoly szinteken lesz unlockolható.

Több fegyver összeállítást készíthetsz és ezekhez is, berakhatsz három „Perk"-et.

Képzeld el, hogy csinálsz egy karabélyos, egy mesterlövész és még talán egy géppuskás összeállítást. Hatalmas taktikázási és nem utolsó sorban személyre szabhatósági lehetőség ez a játékos kezében. Minden pályára, kész testre szabott fegyverarzenált vihetsz magaddal egyetlen gombnyomásra más és más képességekkel!

A játékmódokkal nem akarok annyit foglalkozni, mert itt az összes klasszikus megtalálható és azok kicsit átdolgozott változatai.

Pályákból is sok van, és nagyon sokféle harcmodor elsajátítását igényli, hogy eredményesen vehesd fel a kesztyűt a többi játékos ellen. Kihívás van benne bőven, ha már csak azt nézem, hogy mennyi mindent kell megnyitni és teljesíteni.

Talán az egyetlen negatívum, amire felhívták a figyelmemet az a tény, hogy minden archívment a single részhez vagy csatolva. Nincsen egyetlen multiplayer archívment sem a játékban. Hogy ez gondot okoz e neked, azt döntsd el magad Wink .

A játékon felül: Itt szeretném veletek megosztani a katonai tapasztalataimat a játékkal kapcsolatosan. Ezt a rész már nem kötelező elolvasni. Ami rögtön az elején megragadta a figyelmemet az a tény, hogy mennyire hasonlít a játékban fellelhető katonák tartása, felszerelése és mozgásra az általam látott egységekéhez. Biztos vagyok sok mozgás sor motion capture technológiai eljárással készült kommandósok és katonák bevonásával.

Hihetetlenül kiugrik és látványos a tűz párok mozgása, ahogy fedezik, és fedővé teszik egy más tűz zónáját. Ez még mind semmi, mert ilyet már láttam más játékoktól igaz nem ilyen szinten megvalósítva. Amitől majdnem elélveztem az ott volt mikor század méretű városi harcban vettem részt és mindenki tette a dolgát és igencsak kis pontnak, éreztem magam a hadigépezetben. Magyarán most éreztem igazán először, hogy a harc kimenetele nem az én Rambó képességeimtől függ. Én csak egyetlen egy büdös talpú lövészkatona vagyok a század kötelékében. Ez számomra a mennyország, mert egyszemélyes hadsereg nem létezik!

A hab a tortán és álmaim netovábbja hogy a szárazföldi erők és a légitámogatás szituációfüggően működik együtt.

A fegyverekben már a végén direkt kerestem a hibát (legalább is az általam ismert típusokban) de nem sikerült felfedeznem semmi olyat, ami nem fedné a valóságot.

Mindenképp egy remekmű számomra.

A játék értéke: Összegeznem kéne most az itt leírtakat, remélem nem haragszik senki, hogy ilyen hosszúra sikeredtem. A játékot akár mennyire is nézem, nem lehet lehúzni semmi miatt.

Eddig csak egy negatív véleményt hallottam és azt is a főadminunktól, de hát istenem őt már megfertőzte a Nintendo WII és a Márió Galaxy Biggrin Blum 3 J. Ráadásul szerintem ő is csak viccelt.

A játék nagyon egyben van, mint egyjátékos szempontból (elérhetővé válik végig játszás után a cheats menü és az arcade pontvadász mód! ) , mint a multi része (ezerszer stabilabb szerver háttérrel, mint a COD3 esetében, 1 MB-s net kapcsolattal is tökéletesen és lagg nélkül élvezhető! ) .

Hosszú szórakozást fog nyújtani mindenki számára, aki a kezébe veszi a produktumot.

A korong tovább erősíti az X360 amúgy sem gyenge szoftver felhozatalát.

Már most várom a friss vért pumpáló, megújult sorozat következő részét.

Részemről csak gratulálni tudok az Ifinity Ward-nak és az Activison-nak a szép munkáért.

Egy újabb trónkövetelőt avathatunk a HALO3-mal szemben...

Írta: LAJA X